Oh, Pengikut Setiaku!!!

Monday, October 8, 2012

#04 Bercinta Selepas Nikah :Ikutan atau Pilihan?

salam,

Hari ni terpaksa tulis sendiri sebab admin saya balik rumah! sedih....
Tapi, orang ada rumah, memang macam tu( macam aku takde rumah pulak!)

Hari ni saya terpanggil untuk memberi pendapat secara tidak langsungnya, mengenai bercinta selepas nikah.

Hmm, bercinta selepas nikah ni semakin hari semakin popular pulak. Orang dok sebut-sebut sampai dekat Fb pun ada page tu. saya pun dah like!





 Persoalannya di sini, adakah bercinta selepas nikah ni satu ikutan(fesyen) atau pilihan(kehendak) daripada kedua pasangan itu sendiri?

Beza nih  antara  ikutan ( fesyen), dengan rela hati nak pilih bercinta selepas mendirikan rumah tangga !

Contohnyalah kan... dua pasangan lelaki dan perempuan ni,

Situasi bilamana bercinta selepas nikah  jadi (ikutan/ fesyen):

L : awak jom kita kapel?Kitakan dah lama kawan..
p: tak naklah! saya nak kahwin dulu baru bercinta.
L: kenapa wak?
p: sebab saya nak jadi macam pasangan ustaz don,irma hasmie dan saya rasa diana amir  tu pun mesti kahwin macam tu jugak. sweet je kenal sekejap dah   kahwin!
L: Erk...?

Situasi bilamana bercinta selepas nikah atas dasar pilihan dan kemahuan sendiri,

L: awak setuju ke kita kahwin dulu baru bercinta? saya tak kenal awak dan awak pun tak kenal saya sangat.
P: setuju.
L:ikhlas? redha? takde talian hayat dah ni...
P: Ye, saya ikhlas dan saya redha. sebab saya yakin, kalau mak dan ayah saya, dan saya sendiri pun redha dan ikhlas, itu tandanya, Allah akan memberkati pernikahan kita sampai Syurga...
L: ( terharunya...)



 Saya nak bercerita pasal nikah-nikah ni pun tak boleh lagi. maklumlah kahwin pun tak lagi. tapi sebagai meluahkan pandangan dari sudut kacamata saya, bercinta selepas nikah itu seharusnya atas diri sendiri, bukan sekadar nak ikut fenomena semasa saje.


Andai saje kalau kita benikah atas pilihan/ kehendak kita sendiri, niat kerana Allah dan memohon keredhaanNya pasti rumah tangga kita tu akan bahagia hingga ke syurga! apa orang sekarang cakap, till Jannah lah!


Tapi kalau sekadar nak ikut artis kesayangan kahwin dulu bercinta kemudian tu, saya rasa baik dilupakan saje idea 'bernas' tu. bukan apa risau andai perkahwinan anda tu tak berjaya anda akan menyalahkan artis tu dan konsep perkahwinan yang sudah di sarankan Islam sejak zaman nabi lagi. tak ke dosa tu?

 Saya? insyaAllah akan memilih bercinta selepas nikah!

Akhir kata,

Seperti Tagline Prof. Izzy, Renung-renungkan, Dan Selamat Beramal!


No comments: