Oh, Pengikut Setiaku!!!

Sunday, May 12, 2024

Bab 11: Don't Say Good Bye

 Bab 11


Suasana rumah Mak Adah tenang sahaja pada pagi hujung minggu itu, namun suasana hati Khalif dan Syarifah Armalia pula sebaliknya.


Khalif terasa mukanya memerah bagai disimbah cat merah, hangatnya pula seperti ditonyoh cili padi. Hangat kerana malu. Tak sangka, Syarifah Armalia betul-betul bertandang ke rumah keluarganya untuk meminang dia!


Selama ini, tak pernahlah seumur hidup dia berangan nak dilamar oleh mana-mana perempuan. Tapi dia tahu, akan ada satu hari di hidupnya nanti melamar gadis yang dicintai. Bukanlah yang sebaliknya seperti sekarang ni!


Sementara Syarifah Armalia pula rasa berdebar-debar. Dia tahu ini keputusan gila dan sedikit mencalar egonya sebagai wanita. 


Tapi bila difikirkan semula tiada yang salahnya dia bertindak segera. Papanya juga okay, tidak melarang. Cuma sempat lagi papa menyelit nasihat supaya dia tidak kecewa dan berdendam jika Khalif menolaknya.


"Jemput minum, Dato'. Air teh o panas dengan nasi goreng kampung sajelah yang ada. Budak bertuah ni bagitahu lambat sangat."


"Tak perlu panggil saya Dato,Kak Adah. Panggil Armand aje. Saya pun nak mintak maaf, anak saya Melly pun bagitahu saya lambat. Biasalah orang muda sekarang," balas Dato'Armand, tenang.


"Melly minta maaf, Papa...Mak Adah...saya salah. Maaf juga kalau saya tak sopan pada  Mak Adah. Saya cuma..."


"Mak...Dato' boleh ke saya dan Cik Melly berbincang berdua sekejap kat luar? Nanti kami datang balik." Khalif mencantas kata-kata Syarifah Armalia sebelum sempat wanita itu menghabiskan ayatnya.


Mak Adah pandang kedua orang muda itu sebelum matanya pula beralih pada wajah redup Dato' Armand. Lelaki itu mengangguk mengerti.


"Baiklah. Kita ke laman luar lah Armand. Akak nak tunjuk  orkid yang baru beli dekat pasar pagi semalam. Khalif bawak Lia duduk kat beranda tu. Bincang dekat situ," putus Mak Adah lalu bangun dari duduknya, di ikuti yang lainnya.


"APA yang Cik Melly buat ni?"


"Buat apa yang I cakap nak buatlah. I dah bagitahu haritu. Jangan nak buat lupa ya!" Syarifah Armalia tayang muka tak bersalah.


Tadi dia gementar dan berdebar. 


Mungkin sebab berdepan dengan Mak Adah dan nyaris-nyaris memberitahu tujuannya ke kampung Khalif tadi. Walaupun dia tekad tapi dia masih rasa sedikit segan kalau Mak Adah menolaknya sebagai menantu nanti.


"Saya tahu Cik Melly berani tapi perkara ni melibatkan hati, bukan urusan jual beli dan untung rugi yang Cik Melly buat hari-hari."


"That's why I berani. Kerana ia urusan hati. Hati I cakap dia dah nekad nak you. Hati I  yakin yang kita akan jadi pasangan yang sepadan,"balas Syarifah Armalia.


"Sepadan? How? Cik Melly tak risau ke kalau orang luar pandang rendah pada kredibiliti Cik Melly, kalau kita kahwin nanti?" 


"Kenapa nak libatkan orang luar? I yang  nak kahwin dengan you. Kalau Papa sebagai wali I pun okay kenapa I nak kisahkan orang lain?"


Khalif mengurut dahinya perlahan. Susah betul bercakap dengan Syarifah Armalia ni! 


"Saya bukan orang kaya. Saya tak mampu nanti nak bagi kehidupan mewah pada Cik Melly!" Khalif masih tidak berputus asa.


"Kenapa pulak I nak bermewah dengan duit you? I bekerja, ada duit sendiri. You nanti jadi suami bagi nafkah macam biasa sajelah. Nak mewah-mewah I gunalah duit I."


What? Khalif tiba-tiba rasa bengang. Dia tak tahulah kalau kata-kata Syarifah Armalia itu dikeluarkan selepas memikirkan sebaiknya atau di picu oleh ego?


Lalu dia tarik nafas, bertenang. Dia jarang nak naik marah. Tapi wanita di hadapan dia ini kena juga di ajar. Tapi bukan dengan kekasaran. Itu bukan cara dia.


"Kenapa Cik Melly nak kahwin dengan saya? Sebab terhutang budi? Sebab saya selamatkan  maruah Cik Melly?Begitu? Cukup ke hanya disebabkan itu untuk kita bersama sampai hujung nyawa?"Tanya Khalif bertalu-talu.


Syarifah Armalia diam sejenak sebelum memeluk tubuh sendiri. Dia pun kena bertenang jugak. Dah orang jelas tak hendak, tapi dia hendak. Jadi, dia kenalah berjuang. Walaupun seorang. Untuk masa sekarang.


"Tak boleh ke? Tak boleh ke semudah because I love you Khalif?"


Khalif terpempan.


'I love you?'


'Syarifah Armalia loves me?'


Melihat respon keliru Khalif buat Syarifah Armalia rasa mukanya tebal berinci-inci! 


Apa yang salahnya? I love you ke?




P/s: Pendek jelah. Moga rajin hendaknya. Berkarat betul tulisan kita skrg. Jumpa lagilah bila nanti2.

No comments: